Dop & inflyttningsfest

Tjenis!

Då är Willes Dop & vår infyttningsfest avklarad :)

I Måndags kom prästen & vi gick igenom dopet. Lite senare kom Willes gudföräldrar Kimmen & Marlene på middag för att se över deras uppgift :)

I Tisdags ägnade vi dagen till lite pyssel hemmavid.

I Onsdags var vi först ut till Lena & Rogers stuga på Alnön & hälsade på... efter det tog vi en tur ner till hamnen för att kika på Ostindiefararen. Sen blidde det lite shopping inför Lördagens baluns.

Roger & Wille
 Vi träffade Jenny & Erik nere i hamnen

I Torsdags fick jag besök av mina gamla klasskamrater Marie-Christin & Mia, jättetrevligt att de kom på besök! Hoppas vi ses snart igen! Efter det hämtade jag ut penicillin till lille Wille som fått öroninflammation... 2 månader & redan första penicillinkuren - vart ska detta sluta?! Vi handlade även lite inför Lördagens happening. Uj va de kostar att "slå på stort" *ler* Men det var det värt!!! På kvällen gick gräsklippare & trimmer varm, så trägården skulle se respektabel ut ;) Göran kom också för att förbereda de 12 kilo kött vi skulle grilla på fredagskvällen.

Mia & Marie-Christin

I Fredags shoppade vi loss lite inför festen... Peter ville inte gå i långärmad skjorta & jeans... så det blidde ett par nya shorts & en tunnare skjorta till det... Utan protester - kors i taket :) På eftermiddagen kom faster Cilla & träffade Wille för första ggn :) Sen grillades det kött i ett par timmar & planerade för dukning mm...

Faster Cilla

Dopdagen började med att farmor & faster kom för att hämta Wille så vi fick grejja några timmar. I samma veva kom mamma, pappa & Nea för att hjälpa oss med förberedelserna. Jörgen tog med sig "storbarna" till Segersjön ett tag :) Tack alla ni för hjälpen!
Kl 17 tågade vi tillsammans med präst Åsa Oreland & faddrarna Kimmen & Marlene nerför stentrappan till vår provisoriska dopfunt i form av stubben :) Mamma hade lånat ut en fin skål & karaff till själva akten. Mikaela var den som hällde upp vattnet & Rasmus tände dopljuset. MIn underbara syster Linnea spelade 2 mycket vackra låtar på klarinett :) TACK SÅ JÄTTEMYCKET - det värmde gott i mitt hjärta! Linnea sjöng nämligen på Rasmus dop för snart 12 år sedan, då var hon bara 6 år - så det var SÅ roligt att hon gjorde något för Wille med.
Därefter bjöd vi på middag med dryck samt kaffe med doptårta & ave´c. Vi öppande alla SUPERFINA doppresenter & även en hel del inflyttningspresenter eftersom vi slog ihop dessa 2 händelser. Kvällen/natten höll på in på småtimmarna... å det var såå trevligt!

Å näe, vi gifte oss inte *ler* Vilket många trodde *skratt*

Lite bilder, men eftersom någon yngre i vår familj ändrat lite inställningar på kameran så kommer fler bilder senare:

Stort TACK till alla som deltog & uppvaktade Wille & oss med fina presenter *love*

I Söndags fick vi följa med Hasse & Ullis på havet bölja... underbart då vi inte reparerat vår båt ännu... men snart så :) Kvällen ägnade vi åt att städa upp i trädgården... HMMM hur det såg ut *ler*

I Måndags lunchade jag med Nettan på stan & fyndade lite söta kläder till Wille på halva reapriset :) Me Like :)

Idag Tisdag har jag lunchat med mamma, bytt lite dubletter av presenter till Wille & hämtat ut ny kur penicillin till lille Wille :( Den första kuren hjälpte inte så nu har han fått en ny sort penicillin & vi kör en långkur tillsammans med örondroppar... hoppas det hjälper denna gång. Lillstackarn mår inte så bra i magen av detta & det visar sig på hans lilla röda rumpa... Plutten!

Nu ska jag göra min sambo & son sällskap, dvs hälsa på John Blund :)

Gonatt o sov så sött!

Födelsedags firande

Tjena!

Nu har sonen fyllt 12 år :)

I Onsdags for vi först till Peters pappa & Mona för köra båten till en verkstad... tänkte vi. Men verkstaden hade sommarstängt i 2 veckor så vi får avvakta. Har i alla fall anmält till försäkringsbolaget så vi hoppas få lite hjälp från dem då detta kommer kosta 5-siffrigt :(
Efter det for vi hem för att grejja på gården då mamma & pappa lovat att komma & hjälpa oss! Det blidde en sen kväll men det var det värt när vi fick hjälp!

Rätt duktig på att sitta nu :)

I Torsdags köpte vi förs spottar till altanen då mor & far skulle komma igen & pappa hjälpa oss att koppla in belysningen! Så nu har vi lyse på altanen & det vart läckert! TACK SNÄLLA MAMMA & PAPPA för all hjälp!

I Fredags for vi först till Hasse & Ullis för att hämta deras båt då de är snälla & lånar ut sin för Rasmus båtparty. Efter det var vi bjuden på middag hos fam Jonssons :) Tanken var en dag på havet osv... men pga haveriet så blidde det middag på Alnö. Där fick vi grillat älgkött & god potatisgratäng med smarrig rabarberpaj till efterätt! Barnen badade badtunna & OJ vad skoj de hade! Mycket skratt hördes från kidsen!

Mats & Wille samtalar om livet :)
 Barnen har skoj i tunnan!
 Lennon är lite nyfiken han med :)

I Lördags var det dags för båt & strand party för sonen med alla hans kompisar! Först for vi till farmor & faffen då Wille skulle vara hos dem under båtpartyt. Där träffade vi även Görans son Micke & hans sambo Camilla. Micke har jag för övrigt tävlings simmat med för läääänge sen :) De uppvaktade Wille med jättesöta Bamsekläder - TACK! I hamnen var det båttävlingar så vi var lite oroliga hur vi skulle komma ut... men efter lite lotsning ut så var vi till havs med alla kidsen.
Vädret var okej, uppehåll & sol i början av dagen. Killarna badade, kickade boll, grillade korv & hade tävlingar på Gistaholmarna. Jag tror det var en uppskattad dag för barnen. Efter det tog Peter & barnen båten i det lite blåsiga vädret till Hasse & Ullis för att återlämna båten medans jag tog landvägen. Vi tackar så JÄTTEMYCKET för lånet, supersnällt! Tack även till farmor & faffen för hjälpen med Wille!

Idag sjunger vi JA MÅ HAN LEVA för RASMUS som fyller 12 år! STORT GRATTIS VÄNNEN!!!
Efter lite uppvaktande på säng & förberedelser i köket så kom det en massa främmande på födelsedagsfika. Rasmus fick en hel del pengar då han redan fått sin Cykel i förskott... så nu har vi räknat ut att han äger 90% :) Bara några hundringar kvar så är det hans *ler* Han fick naturligtvis även lite andra presenter så jag tror han hade en bra dag!
Nu har familjen varit & sett Giffarna spela oavgjort medans jag & Wille vattnat & kikat lite på vad som behöver göras inför dopet.

Så veckan som kommer lär vi ha fullt upp med att förbereda inför Lördagens dop & festligheter på kvällen :)

Ha en bra vecka vänner!

Eländes elände :(

Hej....

Ja... då har vi ingen båt på ett tag :( Bajs oxo!

I Tisdags kom snälla lill-moster & passade Wille medans vi fick grejja & röjja på gården :) TACK NEA! På kvällen hämtade vi upp hennes kille på Alnö & for till Gistaholmarna för lite picknick & mys i båten. Lite stolt att jag körde HELA VÄGEN alldeles själv :) Dvs både tog mig både ur & in i "fållan" / vår båtplats :) STOLT... så om vi får tillbaka båten innan sommaren är slut är jag redo för en tjejdag på havet :)

Peter inviger båt-kuddarna :)
 Linnea, Anton & Wille

I Onsdags fick Wille vara hos stor-moster, morbror & kusin då vi skulle slutföra allt vi påbörjat i trädgården... vi vill ju ha fint när det vakas dop :) Tyvärr var Erik förkyld & kanske har hans baciller hoppat över på Wille-man då han i Fredags blidde snorig... men de e smällar man får ta. På kvällen for vi ut till Emma & Jon & blev bjuden på middag - MUMS & Peter kikade på taket deras... TACK för hjälpen syster & svåger :)

Middag hos syrran!
 Wille provar Eriks gunga... rätt skoj!

I Torsdags ...var det återigen en dag i trägår´n...

I Fredags tog vi paus i trädgårdsarbetet & strosade runt på Birsta. Vi inhandlade även lite tuffa dop-kläder till Wille :) På kvällen packade vi i ordning oss för resan till Ulvön.

I Lördags klev vi upp i ottan för att fara till Ulvön & överraska min moster som gift sig... Det blev succé när hon klev innanför dörrarna & hela släkten stod redo med kaffe & tårta :) Vi hade 2 härliga dagar på Ulvöns vandrarhem som min kusin Peders sambo Catarinas föräldrar driver ;) Vi tackar & bockar för underbara dagar!

Pappa & Peter tar en värmade "hutt" :)
 Överrasknings tårta
 Moster Anette med Wille
 Peder med tremänning Zaga & kusin Erik
 Glass paus

I Måndags bestämde vi oss för att stiga upp tidigt för att ta båten ut till stugan där mor & far befinner sig nu... Allt gick bra & vi kom iväg i hyfsad tid. Men när vi börjar närma oss Juniskär mitt ute på havets böljor så börjar det låta lite skumt om båten... Vi stannar & Peter kan inte se ngt galet i motor rummet?! Vi kör vidare i låååångsam fart men det blir bara värre & värre så vi ringar pappa som får rycka ut & bogsera oss till land :( De var nog längesen pappas "röda fara" var ute på en sån lång tur :)
I vilket fall for vi in till Norrvikssand då vi behöver bensin, barnen badade medans vi väntade på mamma som kom med bilen så vi kunde fixa bensin & fika. Jag & barnen åker med mamma till stugan medans pappa & Linnea bogserar vår båt... Det såg lite lustigt ut när det bogserade då vår båt är liiiite större *ler* Under denna tid så kommer Peters pappa & bror med båtvagnen till Lörudden. Peter far med den till Calle & Mona tills vi bestämt hur vi går vidare med problemet. Pappa & Linnea var tuffa & åkte tillbaka till stugan.. vilket kunde slutat illa då det blåst upp & var rejäl sjö ute till havs :/ Får dessutom ett SMS från Linnea att deras båt krångar... Tänker bara NEEEJ!!! Men de var nog bara ngt tillfälligt krängel tack o lov!
Tyvärr är det nog inte så för vår del... är nog ngt "större" fel vår båt eller på drevet som inträffat... & vi misstänker att de hände då vi gick på grund på väg upp i Ljungan för ett tag sedan :( Så nu är vi båtlösa tills vi vet hur/när/vem som ska ta sig an den... *snyft* Sett fram emot mycket båtåkande i sommar & skulle eventuellt haft en mysdag på havet med fam. Jonsson på fredag... ledsen att meddela att så blir inte fallet...

Visst ser det lite bakvänt ut?!
 Middag i stugan

VIll TACKA ALLA som ställde upp på oss denna haveri-dag! SUPERSNÄLLT!

Idag har vi myst i stugan med frukost på bryggan i solsken & spegelblankt vatten i fjärden... mmmm Mysigt :) Därefter silllunch med både Sik % rökta räkor från bästa rökeriet som finns = Skatan :)
Barnen har fiskat, håvat, rott & kört "lill-Mao" med motor på, samt vi tog en tur med pappas båt...Med andra ord har vi haft en mysig dag i Skrängsta! Tack för att vi vara i stugan med er mor & far :)
 Barnen kör själva så duktigt så!
 Wille myser i vagnen
 Fröjd för ögat :)

Resterande vecka blir att se hur vi gör med reparation av båten, pyssel i trägår´n (då dagen D närmar sig) umgås med fam Jonsson, fira sonen som fyller hela 12 år på Söndag :) med både släkt & ordra kalas :)

Skrivs mer friends :) natti natti!

Gatufest

Tjena!

Då är gatufesten över & vi har återigen besökt den.

I Onsdags kom extrafarmor Mona till oss för att passa Wille medans vi gick ner på gatufesten. TACK så jättemycket för hjälpen Mona! Väl nere på stan blev det middag på Norrlandskällaren då det var TOK mycket folk överallt & maten brukar vara sisådär dessa kvällar... Vid en 23 tiden begav vi oss hemåt nöjda för kvällen.

I Torsdags gick syster, jag & kusinerna ner på stan för att strosa lite & ta en lunch. Det blev en lunch på restaurang igen istället för tälten ;) Innan vi gick ner så tyckte kusinerna att de var så intressanta :)

Kusin Erik tycker Wille var så intressant & Wille likaså som ni ser :)

I Fredags kom tjejerna på lite grillning & mys... Efter det gick Kickan & jag ner på gatufesten för att kika på OOOLA såklart :) Å va bra de är The Ark... Alltid lika kul att trängas längst fram & sjunga med :) Detta blir jag alldrig för gammal för! Men själva gatufesten var väl sådär... Antigen är vi för gammal eller för nykter för att se all fylla som är... Vi kom ner när konserten börja ungefär & när den va slut gick på Stadshuset på Reagge festival = alldeles lagom! Väl på stadshuset släppte vi lös på dansgolvet & diggade med bandet som spelade! Riktigt bra faktiskt! Så runt en 03-tiden ställde jag mig i tacikön för att fara hem till en sovandes son & sambo. Den natten behövde jag inte kliva upp & ge Wille mat för det tog Peter hand om :) Skönt att få vila även om man hör dem i bakgrunden *ler*

Kickan o Jenny på altanen, brudarna beundrar Wille & han får testa "tant Kickis" glasögon :)

I Lördags tog vi en sväng ner på stan så Mikaela & hennes kompis fick se lite av EMD. Sen kom regnet... vi som funderade på en båt tur ;) Istället fick vi middags gäster då Patrik & Maria kom på besök :)

Patrik & Ella snackar me Wille!

I Söndags hade Mikaela sitt båt kalas. Tyvärr hade vi inte vädrets makter med oss så det blidde lite grillning & tävlingar på Tjuvholmen. Men när vi skulle bege oss hemåt bestämde sig tjejerna för att bada ändå... de e inte kloka *ler*
Under tiden vi hade kalas fick Wille vara med "tant Terhi" på Alnö... de hade gått så bra så & jag hoppas vi kan få hjälp igen om vi behöver! TACK snälla Terhi! På kvällen fick WIlle bada med pappa - de va skoj!

Rem-ätning, korv "ätning" & lite bad från båten i det kyliga vädret :)

De va skoj att bada badkar!

Idag har vi bara haft en hemmadag, grejjat å fejjat lite... senare på kvällen bjöd vi även in grannarna på en kopp kaffe på altanen. Trevligt att umgås sådär spontant! De ska gifta sig & ha fest i trädgården om en månad ca & vi har blivit bjudna = jätte trevligt ska det bli!

Resten av veckan ska vi försöka hinna med lite pyssel på gården & Peter vill försöka göra klar bron... vore kul om den var någorlunda OK innan dopet... samt att trädgården ser representabel ut *ler*

Få se om vi kan få någon som vill passa Wille ett par timmar imorrn & på Onsdag kanske ?!? *leeeeer*

På Onsdag kväll ska vi även till syster & grilla, samt att Peter ska kika lite på deras tak då det ska bytas.

Vi skrivs nå mer kära vänner!

Festligheter

Hejsan!

Har hunnit med en del festligheter i helgen :)

I Torsdags for sonen till Piteå på Cup, så på eftermiddagen for Wille & jag till mormor då jag behövde sy till lite byxor... alla jeans jag köper är alldeles för lång & eftersom jag inte har en symaskin o mor är en hejjare på att sy så far jag dit för att få lite hjälp :)

I Fredags gjorde jag likadant, for till mamma för att få hjälp med jeansen. TACK för all hjälp mamma!
På eftermiddagen var gubben sugen på en båt tur, men när jag väl kom hem sov han så gott i soffan ;) Han har inte vart hemma förrän efter kl 21 på kvällarna hela veckan så jag förstår att han är slut i kroppen... 14-15 timmars arbete varje dag under 5 dagar tar på! Lite senare blidde Wille trött så far o son gjorde sällskap ;)

I Lördags lämnade vi först Wille hos farmor & faffen eftersom vi skulle på 2 partaj. Kl 14 mötte vi upp Hasse mfl i hamnen för att plocka upp lite folk i våra båtar som skulle ta oss upp i Ljungan. Väl där bjöds vi på lite lunch & det hölls diverse avtackningstal eftersom Hasse slutar som Chefstränare i simsällskapet.
Senare på eftermiddagen for vi ut till Alnö för att delta på svåger Jons 30 års fest. Där bjöds vi på medelhavsbuffé & senare hade vi lagtävling. Jag fick stora äran att utföra ölhävning... va?! o jag som vart nykter i 9 månader *fniss* Men när tävlings instinkten slår in så kan man ju inte banga - dvs jag var sekunden i från att bli 2:a :) Så nöjd, men fy va äckligt de va *ler* Tur vi gjort upp om att det var min tur att få smaka lite alkohol, så Peter var chauförr denna kväll!
Ännu lite senare begav vi oss till Piren där Hasse hade avskedsmiddagen. Vi tog återigen båtarna upp i Ljungan för lite efterfest hemma hos Hasse & Ullis, där vi grillade korv. Framåt en 2-tiden gjorde vi & en båt till sällskap hem till stan för att natta... kl 03.30 klev vi innanför dörren & då måste ju jag pumpa lite (såklart), så vid en halv 5 somnade jag MYCKET trött efter en trevlig & händelserik dag. Tack Hasse & Jon för en trevlig kväll!

Bilder från dagen hos Hasse:

Bilder från kvällen hos Jon:

I Söndags tog vi först en rejäl sovmorgon innan farmor & faffen kom med lille Wille. Åååh vad jag saknat honom, samtidigt som det var lite skönt att få en dag utan att behöva tänka på hans rutiner :) TACK SNÄLLA för hjälpen Maggie & Göran!
Efter det tog vi oss en tur till Birsta för att söka kostym till Peter - JO DE E SANT! Å vet ni vad, han hittade en & var med & tyckte till... en SKITSNYGG grårutig på Tiger (såklart *ler*) men de var halva priset såå okej då :) Han kommer vara så stilig på de 2 bröllop vi ska på i Augusti! Även jag slog på stort & köpte en klänning på Vision samt smycken till det. Så nu är det bara skor som fattas för oss båda... men jag tänkte ta en tur på stan i veckan o söka lite så jag hoppas extrafarmor Mona vill passa Wille dom timmarna!

Igår Måndag gjorde jag allting klart inför dopet vi ska ha på Wille boy! Så berörda personer kommer inom kort få en inbjudan. Därefter kom min faster & farbror på besök med sin söta lilla papillon Tanja. Vi fick jättesöta hemstickade kläder med döskallar på (ska jag reta mormor *ler*) TACK så Mycket! Tanja tyckte Wille var så rolig att leka med så vi fick hejda hennes i busandet :) På kvällen fick Wille duscha med mig... det är lite annorlunda än att bada, men skönt säger han :)

Idag blir en hemmadag för att göra i ordning inbjudningarna... lär ju ta lite tid :)

Skriver mer någon annan dag kära vänner!