KRUPP

Hej,

I dagarna 2 har jag nu vart hemma med lilla skrot som har fått krupp & blåsor på tungan. Lille stackarn vaknade Tisdag kväll efter bara 1 timmes sömn & var otröstlig. Hans hosta ekade ända ner till grannen kändes det som & han pep när han försökte andas... Vi lyckade lugna ner honom litegrann & gav slemlösande. Men varje gång han skulle ta nappen började han gråta igen. Då upptäckte jag att hans lilla tungan var smockfull av elaka blåsor :( Lilla stackarn hade ju jätteont! Vi gav alvedon utan effekt. 1 timme senare gav vi Ipren & då hjälpte det lite & han slumrade till en stund. Denna natt låg han inne hos oss & eftersom han vaknade med jämna mellanrum av att han saknade nappen, men inte kunde ta den för att det gjorde ont i munnen, så fick jag sitta & trösta många stunder under natten... han somnade dock emellanåt av utmattning stackarn.

På morgonen ringde jag VC & fick en tid. Min tanke då var främst smärtlindring till munnen... men väl där konstaterade läkaren att han var väldigt svullen i halsen, så hon ville ta ett halsprov. Hon hörde honom även hosta/väsa/pipa & konstaderade att det lät som krupp & jag kunde inte annat än hålla med. I vilket fall visade inte provet på bakterie, så vi fick med oss lite medicin mot hostan bara. Ingen smärtlindring till munnen fanns att få heller, förutom att varva Alvedon & Ipren regelbundet. Skulle hans hosta/andning bli sämre skulle vi åka in akut. De kan visst behöva lite hjälp på traven med andingen när de får sina anfall. Har nu i efterhand fått höra av andra som har barn med krupp att de fått med sig hem bla kortisontabletter de kan ge... Men som sagt, detta är ju nytt för oss, så vi får väl se hur det hela går. Lillskroten har även tappat rösten så han är sååå hes ;)

Inatt var det lite bättre. Han vakna dock igen efter bara 1 timmas sömn & fick då sova inne hos oss igen. Känns rätt tryckt att ha honom nära, så man har koll på andningen. Han snarkar ju som en vuxen karl när han sover & har sina andingsuppehåll även normalt, men sådana här ggr blir man lite extra uppmärksam.

Imorse rev Wille ut medicinen, så det var bara att ringa VC & höra om det kunde skriva ut ett nytt recept *fniss* Det gick bra, så vi har precis hämta hem en ny flaska. Det som var bra att nu är badrummet kliniskt rent ;)

Wille mår trots detta ganska bra när han är vaken, har svårt att sova för då är hostan värst & han vägrar i princip att äta... Det som går i är glass, så det har jag stoppat i honom i mängder :) Jag får även byta tröja på honom ett antal ggr per dag, då han dreglar nått så kompiöst... Men det klart, han har ju svårt att ha munnen stängd stackarn.

Har även fått höra att blåsorna på tungan kan vara "Mul & Klövsjukan", ngt som visst är vanligt barn i förskoleåldern då snön smälter & barnen leker/äter sand. Å det gör min son, han stoppar ALLT i munnen ;) Å är det detta virus så har jag fått höra att det gör riktigt ont... Men det klart, han har väl ett 20-tal blåsor i munnnen stackarn!


Även om han är hängig så bryr han sig om sitt utseende... här ser ni honom fila naglarna *haha* Undrar vart han sett det?! *fniss*




Kommentarer
Postat av: Gunilla Lundström

Stackars lille krake! Han ser bra hängig ut? Jerker var ett krupp-barn och jag minns än med fasa hur jobbigt det var! Vi bodde ju i Storlien då och bröt det ut i en period när Högfjällshotellet var stängt så var det 10 mil till närmaste Vårdcentral.......

Jag känner med er Pernilla för jag vet att varje hostning känns i hjärteroten............maktlöshet!!

Kramar från mig till dom som behöver dom mest! (dela?)

2010-04-29 @ 21:49:58
Postat av: KiZnic - En blogg fylld med snygga budget outfits ♥

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥



Hoppas han kryar på sig och får sova bättre igen!



Ps. kolla in i min blogg som är fylld med outfits, bilder och annat. Passa på att bli veckans bloggare just nu!



♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

2010-04-29 @ 22:00:28
URL: http://kiznic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0